Estan en dubte els viatges de Marco Polo

Hotan va donar la seda a el món. Més ben dit, els mitjans i la tècnica per tenir seda. És un antic regne budista que després va ser conquistat i convertit a l’Islam, i molt més tard va ser pres per la Xina, a la qual pertany ara. És una paradoxa, perquè el coneixement que va difondre sobre la seda el va robar precisament a la Xina. Aquest matí vaig anar a veure a les artesanes que filen, tenyeixen i teixeixen els fils a l’estil antic, però molt antic (en aquesta part de món fa l’efecte que el temps es va aturar fa un parell de segles). La seda és la substància amb la qual les larves de l’cuc de seda formen els seus capolls. Per evitar que els trenquin a l’créixer, les dones els bullen i maten així a les larves. Això suavitza també la cera amb la qual estan enganxades les fibres i permet que les separin, extreguin i trencen per formar un fil, amb una filosa de fusta. Després introdueixen els dits en tintura, els treuen i passen el fil entre ells per tenyir-ho. Un cop sec, el estiren amb altres de diversos colors en un teler, també de fusta, per formar un teixit. Inevitablement vaig pensar en Marco Polo: el gran viatger venecià que va donar a conèixer a Occident les meravelles de la Ruta de la Seda i que estava fascinat amb aquest material: a cada lloc que inclou en les seves cròniques, destaca la seda. Curiosament, no l’esmenta en Hotan. Ni en les altres ciutats de l’Àsia Central que en el seu temps eren famoses precisament per aquest tèxtil.

A l’explicar les seves aventures, Marco Polo va ficar la pota. Exagerar, se li va anar la mà, va dir a l’almenys una gran mentida. Però això ja està més enllà de l’debat i els seus defensors ho admeten. És més complicat, però. Si bé el que va dir genera molts dubtes, és més sospitós encara el que no va quedar dit, ni per ell, ni sobre ell, de part d’altres fonts. En la seva època, fa 700 anys, molta gent no el va creure coses que per a nosaltres són d’allò més comú, com que els mongols de Kublai Khan feien servir bitllets, a qui se li anava a ocórrer acceptar un tros de paper com si fos diners ? Però avui en dia són uns altres els elements, molts més, que ens boten a l’llegir la seva història i ens porten a preguntar: ¿En veritat va ser Marco Polo a la Xina?

Tot i que li agradi la seda

En temps de globalització, la seda és un producte més que es transporta veloçment d’un extrem de la planeta a un altre. Centenars i milers d’anys enrere, però, era un producte de gran luxe, summament apreciat al Vell Món i pel qual els seus rics aficionats estaven disposats a pagar fortunes. En viatges que duraven anys, enormes caravanes de camells creuaven els àrids deserts i les gèlides serralades d’Àsia, des de la Xina fins al Mar Mediterrani, amb pas per Pèrsia, per portar el producte. Òbviament havien d’obtenir àmplies guanys perquè valgués la pena la inversió i el risc. Els grans moralistes de l’Imperi Romà i de la Cristiandat, que llançaven indignades condemnes contra la seda perquè les dones que la feien servir semblaven vestir-se i seguir nues (segons ells), aconseguien regularment el suport dels governants, preocupats perquè l’or i la plata de seus súbdits s’anaven a Orient i l’Estat perdia massa recursos.

De l’altra banda, els xinesos estaven molt contents amb el negoci. Encara no arribaven els mongols amb els seus bitllets, però la seda era tan abundant i valuosa que l’Imperi la feia servir com a moneda: les coses valien un determinat nombre de bales d’aquesta fibra i els tributs es cobraven d’aquesta mateixa forma, de manera que amb freqüència es pagaven així els sous. Després s’enviava a Europa i es comerciava per metalls preciosos. No hi havia competència perquè ningú sabia com fabricar-la: els grecs especulaven que s’obtenia d’una planta, com el cotó, o d’un animal, com la llana. Per això, treure de la Xina els cucs i els arbres de mora blanca de les fulles s’alimenten, estava penat amb la mort.

A principis de segle V d.C., els hotaneses les hi van arreglar per robar el secret. D’acord amb el costum de l’època, el rei va demanar a l’emperador xinès la mà d’una princesa de la seva cort, la qual cosa va ser concedit. Quan la jove es disposava a fer el llarg viatge fins a Hotan, amb el seu seguici, l’ambaixador reial li va dir que el seu nou poble, de què ara seria reina i mare, l’estimaria molt més si ella li donava el preciós regal de la seda. La jove, que també va pensar que ella mateixa no volia haver de pagar car per importar des de la seva antiga llar, va amagar alguns capolls i llavors en el seu tocat, que els guàrdies a la frontera no van poder descobrir. Avui en dia, les dones en Hotan filen, tenyeixen i teixeixen la seda a mà, el que li dóna un acabat impossible d’obtenir en els països occidentals on això es fa amb maquinària industrial.

Publicitat

Marco Polo i la seva família eren tots comerciants, i el recompte de el famós viatger entusiasma més a algú dedicat a la importació que a al lector comú i corrent: dedica incomptables línies a detallar quins productes hi ha a tal o qual lloc: minerals, manufactures, tints, petxines marines, tèxtils, etcètera. I de tots, el que més li crida l’atenció al llarg de la seva obra és la seda: fascinat pel seu baix preu, esmenta que en Turcomania (a la Turquia asiàtica d’avui) hi ha “grans quantitats de seda escarlata i d’altres rics colors “; a Geòrgia “hi ha gran abundància de seda i fan teles de seda i or”; a Bagdad “manufacturen sedes amb or”; a Pèrsia produeixen “una espècie de seda i or”, i així segueix fins que, quan descriu l’Àsia Central, oblida la seda; just a la regió fora de la Xina que era llavors més famosa pels seus productes. Marco Polo passa per ciutats (també de la seda) com Samarcanda i Kashgar, i arriba a Hotan, a la qual descriu com a productor de jade, la qual cosa és correcte, però falta la seda. I només se’n recorda d’ella, una altra vegada, milers de quilòmetres després, ja a la Xina, on “fan teles d’or i seda”, i després a Beijing (que ell anomena Cambaluc o “ciutat de l’Khan”, com deien els mongols a seus reis), on a falta d’altres productes, “totes les coses han de ser fetes de seda”.

Marc es queda

No és, evidentment, la prova definitiva que Marco Polo no va ser a la Xina. Podria tractar-se d’un error atribuïble a nombroses causes. A la fi i al el cap, el text de Marco Polo que ens ha arribat a el segle XXI no és un, sinó molts, enredats en manipulacions. En primer lloc, no el va redactar ell directament, sinó un escriptor de Pisa, Rustichello, a qui l’hi va dictar. Quant va ometre o afegir pel seu compte l’amanuense, no es pot saber. L’original, a més, no es conserva: hi ha més de quaranta còpies amb diferències. En l’època, la impremta no havia arribat a Europa i tots els llibres eren reproduïts per gent que els copiava a mà. I que tenia opinions, idees, informació extra, fòbies … és a dir, li ficaven mà al que copiaven; podien afegir, treure i modificar. Els viatges de Marco Polo és només el títol amb el qual es coneix la versió més difosa de Le divisament du monde (la descripció de l’món), com es va cridar el primer text.

Marco Polo va conèixer a Rustichello quan els dos estaven en una presó a Gènova. En aquests temps, Itàlia estava dividida en un munt de ciutats-Estat que competien entre si i amb freqüència es anaven a la guerra. Les tres rivals acérrimas eren Gènova, d’una banda, la Venècia de Marco Polo, de l’altra, a més de la Pisa de Rustichello. En 1298, Marco Polo va caure pres en una batalla: gràcies a aquesta eventualitat va tenir temps i un company escriptor que es va dedicar a escriure el seu relat.

Els Polo tenien una posició comercial a la península de Crimea, que avui pertany a Ucraïna, al Mar Negre. El pare de Marco, Nicolo, i l’oncle, Mafeo, havien partit a Orient en 1260, a la recerca d’oportunitats comercials, i van arribar fins als dominis de el gran Kublai Khan, hereu de l’gegantí imperi mongol -el més gran en la història de la humanitat- que va construir el seu famós avi Gengis Khan. Van fer bones relacions amb ell, i Kublai, que era budista, els va enviar a Europa amb l’encàrrec de tornar a la Xina amb cent capellans cristians, “capaços de demostrar per la força dels arguments que la Llei de Crist és la millor i que les altres són falses “. Els va prometre que si això quedava provat, ell i tots els seus súbdits es convertirien a l’cristianisme. Volia, a més, oli del llum de el Sant Sepulcre a Jerusalem.

Nicolo i Mafeo van anar a Venècia, on el primer va descobrir que la seva dona havia mort, i que el seu fill, Marc, ja era un adolescent, i van parlar amb el Rei de França i el Papa Gregori X, els qui es van entusiasmar amb la possibilitat de guanyar per a la causa religiosa a aquest aliat: no només per a benefici de la fe catòlica, sinó per l’amenaça dels àrabs musulmans, el poder augmentava. Nicolo, Mafeo i Marc es van llançar a un nou viatge en 1271. Portaven l’oli i, en lloc de cent doctors en teologia, només dos frares dominics que molt aviat van desertar.

Què va passar després? Es presentarien davant el temible Kublai Khan amb les mans pràcticament buides, després d’haver-li anticipat que el convencerien de canviar de religió? Segons Marco Polo sí que van ser i els va ser molt bé. No van convertir nous cristians, però a l’arribar, en 1275, el jove Marc, de tot just 20 anys, va causar una excel·lent impressió a l’emperador mongol i aquest els va voler mantenir en la seua Cort. Marc es va convertir en una mena d’assessor, va dur a terme diverses missions imperials i fins i tot va arribar a ser governador d’una ciutat.Molts anys després, per fi, es va presentar l’oportunitat de sortir, quan els tres Pol van convèncer a Kublai Khan que els encarregués escortar Pèrsia a una princesa que havia de casar-se amb un altre sobirà mongol, khan d’aquesta regió. Van tornar a Itàlia en 1295, Venècia i Gènova es van anar a la guerra, Marc va caure pres i va dictar la seva història a Rustichello. En el seu llit de mort, davant els dubtes dels escèptics, va declarar: “No he explicat ni la meitat del que vaig veure”.

Set segles després, molts segueixen sense creure. La polèmica va tornar a cobrar força en les últimes dècades; hi ha hagut ferotges debats, es van publicar articles i un llibre que ha inclinat la balança en contra de Marco Polo: escrit per Frances Wood, directora de Departament d’Estudis Orientals de la Biblioteca Britànica, es titula Did Marco Polo really go to Xina? (En veritat va ser Marco Polo a la Xina?) La seva resposta és no. Entre els arguments que estudia hi ha el llenguatge de el relat de Marco Polo: per designar les coses que descriu utilitza termes europeus o perses, res xinès. Però això també és atribuïble a moltes causes: a l’tornar a Europa podria haver-se familiaritzat altra vegada amb el italià o hauria volgut comunicar-se amb els seus lectors amb paraules que puguin entendre. O les correccions podrien haver estat introduïdes per Rustichello o algun dels copistes.

Més difícil d’explicar és per què no va dir res sobre aspectes molt notoris, com el costum de deformar els peus a les dones o l’hàbit de prendre te, que segles després s’estendria per Àsia i es convertiria en un distintiu de Gran Bretanya. Més dramàtic és que no esmenti la Gran Muralla. No va poder no haver-la vist: a l’oasi de Jiayuguan, l’accés a la Xina per la Ruta de la Seda que va seguir, està encara el fort que controlava aquest estret pas entre les muntanyes i el desert de Gobi. Era l’entrada oficial a país i no hi havia manera de evadir. I Beijing, la Cambaluc de Marco Polo, va ser fundada per Kublai Khan en aquest lloc, passant la muralla des de Mongòlia.

Hi hauria manera de que totes aquestes dades s’haguessin perdut amb el temps, o que la presó no hagués donat a Marco Polo l’oportunitat de recordar-los? Pot ser que si.

Qüestió de crèdit

Les mentides, però, compliquen més la defensa. Un segle abans de la suposada visita de l’venecià, els mongols havien envaït el nord de la Xina i llançat als emperadors de la dinastia Song cap al sud. En 1267, Kublai Khan va decidir conquerir el que faltava, i per a això era necessari prendre una ciutat fortificada, Xiangyang. Els seus exèrcits li van imposar un lloc des 1268, però no aconseguien capturar-la. Llavors van aparèixer els Pol: assegurar a l’Khan que tenien a la gent indicada per resoldre l’assumpte i van posar a dos enginyers -un alemany i un cristià nestoriano- a construir catapultes que llançaven enormes roques; van bombardejar les defenses de l’poblat i les van fer caure.

Així ho va relatar Marco Polo. El problema és que això fou a finals de 1272 i principis de 1273, en tant que ell, el seu pare i el seu oncle, van arribar a la Xina en 1275. Els anals xinesos de l’època, reunits en el llibre La història de la dinastia Yuan, el narren diferent: els enginyers no venien amb els Pol; es tractava de dos musulmans, Ismail i Ala al-Din, enviats pel khan de Pèrsia, que a més era nebot de Kublai i es casaria amb la princesa que aquest li enviaria, suposadament escortada pels Polo.

Fa mil·lennis, l’enorme burocràcia xinesa ha posat gran èmfasi en registrar tot el que passa al país: des arròs produït o territoris conquistats, fins soldats morts i concubines amuntegades, amb atenció particular a estrangers presents a la tall. Sobretot si rebien atencions especials de l’emperador, com diu Marco Polo que va ser el seu cas: favorit de Kublai Khan, retingut a la cort per dècades, emissari imperial, governador provincial, escorta de la promesa de lo khan de Pèrsia i coautor de l’històric cop militar que va resoldre el lloc de Xiangyang, però no apareix ni una sola vegada en els documents.

Quan Cristòfor Colom va salpar cap a l’oest, tenia el llibre de Marco Polo a la seva taula de la caravel·la Santa Maria: el venecià va dir que havia or en Cipango (Japó) i seda en Cathay (Xina), i el genovès va voler anar a la recerca d’aquestes riqueses. Fins i tot va basar els seus càlculs en les referències que ell donava. També Aurel Stein, l’explorador suec que gairebé mor al desert de l’Taklamakan a fins de segle XIX, va fer la seva travessia acompanyat de el text de Marco Polo. William Dalrymple, el famós escriptor de viatges, va ser a la recerca de la Xanadú, llar d’estiu de Kublai Khan, que Marco va descriure. Milers de viatgers més comuns ens trobem pujant i baixant dunes al centre d’Àsia, inspirats per les aventures d’un narrador que potser mai les va viure.Wood suggereix que tot el temps va estar en el lloc comercial a Crimea, o potser va arribar a Pèrsia, però no més enllà, i que tot ho va escoltar d’altres comerciants. Però ho va deixar escrit, que és potser el que més importa. No hi ha decepció en descobrir que potser no va arribar fins aquí: el que encara es veu és fascinant, i Marco Polo va deixar pistes suficients per trobar-lo.

Els detallets de Marco Polo

El narrador venecià tenia gran ull per al detall, especialment pel que fa a productes comerciables, donat l’entrenament de mercader que va rebre de la seva família. Les seves descripcions no quedaven allà, però, i incloïen nombrosos aspectes de caràcter artístic, arquitectònic i sociològic. Per això crida l’atenció el que no va esmentar en els seus relats sobre la Xina:

  • L’hàbit de prendre el te, que es va estendre per Àsia i va arribar a Europa.
  • El costum de deformar els peus de les dones.
  • La Gran Muralla i el fort oficial entre la Xina i Mongòlia.
  • La indústria centreasiàtica de la seda.
  • Els termes xinesos per descriure els productes.

Per a complicar més la seva versió, els arxius imperials xinesos -exageradamente minuciosos en la descripció de fets, productes i persones- no donen compte de el pas dels Pol per la cort de l’emperador.

La seva credibilitat s’esfondra quan queda en evidència una mentida greu: la seva suposada participació decisiva en una batalla que va ocórrer anys abans que ell arribés a la Xina.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *